Навесні 1954 року Білл Хейлі випустив пісню, яка стала початком музичного стилю, що змінив світ. Ми згадаємо головні віхи розвитку жанру в супроводі яскравих музичних ілюстрацій Rock Around The Clock, Can't Buy Me Love, Smoke on the Water.
Перші пісні зі згадкою термінів рок і ролл (що мали сексуальний підтекст), з’явилися ще у 20-х. Упродовж 30-х ці негритянські блюз-композиції набували швидшого темпу. В 41-му Лес Пол закінчує першу електрогітару, яка поступово зміщує на задній план духові інструменти. Перший запис, де ми чуємо рок-ритм, а в тексті – знайомі «рок-н-рол, money-honey, Susi Q» датовано 47-м р. Проте 12 квітня 54-го записується пісня, де електрогітара веде лідер-партії, ритм вже далекий від блюзового, а вокаліст – білошкірий. Все це виводить запис на 1 місце в чарті і робить рок-н-рол мейнстрімом. Слухаємо її!
Якщо у Штатах блюз парувався з кантрі, то в Англії він змішувався з жанром скіфл, власним фольком. Одним із перших скіфл-гуртів був Quarrymen, школяра Джона Леннона. 57-го року, у тоді ще гольф-клубі Каверн поміж скіфл-номерів гурт врізав Don't Be Cruel американця Преслі. Це був скандал, пихата публіка обурено полишала клуб, оскільки не терпіла такого дикунства як рок-н-рол. За 10 р. після народження рок-музики гурт Леннона відвідає її батьківщину, поклавши початок Британському Вторгненню до США.
1964-го, коли рок-н-рол святкував 10-ліття, а бітли рвали на клоччя СШ, юний гітарист Дейв Дейвіс намагався створити композицію для першого синґлу новоспеченого колективу The Kinks. Він розізлився на скупий звук підсилювача і з дуру порізав його динамік на смужки. У звучанні покромсаного дифузора він одразу почув майбутнє гурту. Слухаємо пісню, що стала прототипом хард-рока і heavy metal.
На 15-ліття рок-н-рола, в 1969-му трек Born to Be Wild гурту Steppenwolf пролунав у фільмі «Easy Rider» і став гімном байкерів. Крім того, пісню почали називати «першою хеві-металевою», адже її рядок heavy metal thunder дав назву цілому жанру. Пісня стала візитівкою гурту; пізніше її переспівали Slade, Status Quo, Оззі Осборн та інші. Але ми її послухаємо в оригіналі.
На своє 15-ліття рок-н-рол підносить світу новий подарунок – першу хард-рок платівку. Новий гурт Led Zeppelin видає однойменний дебютник. З тих пір він не сходить з уст. Від рекламного гасла у 69-му (Led Zeppelin: справді ульотний препарат) до статей музикознавців нашого століття. Журнал Ролін Стоун писав: Нічого такого досі не було. Новачки без досвіду і без соціальних закликів зробили істинно масовий альбом.
Головною ознакою рок-музики називають превалювання ритму і гармонії над мелодикою. Проте ця догма захиталася ще у 60-х. Класико-джазово-роковою генетикою займалися Френк Заппа, Procol Harum, Moody Blues і King Crimson. Використовувати ускладнені музичні форми намагалися The Doors і Pink Floyd. Виник прогресивний рок, пік якого припав на 20-ліття рок-н-рола, 1974-й. Трампліном став виданий напередодні гуртом Pink Floyd альбом The Dark Side of the Moon, який став яскравою віхою еволюції рок-музики.
У 20-літньому віці рок-н-рол демонструє світу новий винахід – панк рок. Як і 20 років тому, багато хто плюється і обурюється. Разом з тим обертів набирає ґлем в особі Девіда Боуі, гуртів Слейд, Т-рекс та інших. У Штатах жанр представляє новостворений гурт КІСС. Саме 1974-го розмальована четвірка випускає два альбома: однойменний дебютник (більше хардовий) і вже точно ґлемовий Hotter Than Hell. Однойменний трек з платівки слухаємо просто зараз.
До кінця 70-х блиск праотців хеві тьмяніє. З Black Sabbath виганяють Осборна, Led Zeppelin взагалі припиняє існування через смерть уларника. Втім виникають нові кумири і метал отримує друге життя під назвою Нова Хвиля британського хеві-метал. Музика нової хвилі була швидшою, з довгими соло і пронизливо високим вокалом. Тексти вели мову про війну і містику, в оформленні альбомів і концертів з'явилася атрибутика жахів. Флагманом руху стає гурт, який продовжує РВ на РР.
На початку 80-х музиканти-нонконформісти починають експерименти з пошуку нового, нетрадиційного звучання. Тут і там виникає означення альтернативний рок. Деякого успіху добивається інді-рок. З часом альтернатива з'являється і на радіостанціях. Проте нова хвиля британського металу не здає позицій. Та на початку 90-х альтернатива пускає паросток, що отримує назву ґранж. Він підкорює – без перебільшення – весь світ… щоб за кілька років померти разом із найяскравішим своїм представником.
Антагоністи глем-метал-стилю, які не сприймали його пустих текстів та андрогінної зовнішності, шукали незайняте місце на стовбурі хеві-метал, щоб прищепити свою, нову гілку. Таким відгалуженням серед інших став треш-метал. Його флагман – гурт Металіка – з першого альбому заявив про себе як про серйозне явище: тут не було місця вихолощеності, а був драйв, чіткий риф і високий динамізм. Треш виявився новим витком хеві-метал, який прийшов всерйоз і надовго.
Ніхто не сперечатиметься, що без Deep Purple рок-н-рол був би інакшим, слабшим, і невідомо, чи був би взагалі. Видання The Sun заявляє, що гурт винайшов хард-рок. АllMusic додає: створив підґрунтя для виникнення прог-рока і тяжкого металу. А риф композиції Smoke on the Water, синкопована мелодія в блюзовому ключі, стала не лише візитівкою хард-рока, а й навернула до рок-н-рола мільйони неофітів – і шанувальників, і нині зіркових виконавців.
До числа подій, що змінили історію рок-н-рола, журнал Ролін Стоун відносить виникнення у 85-му одного колективу. Його новий, неохайний і сируватий рок-н-рол водночас був ґрунтовним, брудним і чесним – якими і мають бути хард-рок і хеві-метал. Ця команда вміла провокувати будь-які почуття – від ненависті до відданості, виростила цілі покоління фанів і породила купу гучних скандалів. На зламі 80-90-х, мабуть, не було в світі іншої такої ж цікавої, лютої, неприборканої і талановитої команди, пише Ролін Стоун.
Серед мільйонів заслуг перед рок-н-ролом гурту AC/DC найбільшими слід визнати дві: власне виникнення і відмова від ідеї розпустити колектив після смерті фронтмена. Присвячений його пам’яті альбом Back In Black став найбільш продаваним з усіх альбомів гурту й одним із найбільш значних в історії рок-музики. Серед усіх хітів альбому однойменний Back In Black вважається квінтесенцією музики AC/DC і навіть хард-рока в цілому.
Мало хто на початку 70-х вживав термін «хеві-метал», втім явище вже набрало обертів. Все ще хард-роковими називали гурти, які, між тим, випускали хеві-металеві альбоми: Blue Öyster Cult, Thin Lizzy, Led Zeppelin і Black Sabbath. У вересні 70-го Бірмінгемці видають свій другий альбом, Paranoid. Сьогодні його вважають одним із найкращих і найвпливовіших метал-альбомів усіх часів, часто згадується як ключовий вплив на розвиток жанру, а також як один із його найперших альбомів.
Журнал Ролін Стоун вважає днем народження рок-н-рола не весну, а 5-те липня 54-го. У студії Елвіс Преслі і його музиканти дуріли у перерві між записами, коли Елвіс почав знущатися з пісні Thats All Right mama, перетворивши класичний блюз на чорті що. Ті двоє приєдналися і цю імпровізацію почув продюсер. Він попросив відтворити все це з початку і увімкнув запис. Вже 19 липня на полицях стояв рокабіллі-сингл, який, на думку видання, поклав початок ери рок-н-рола.